zondag 18 september 2016

Stop de tijd

Maandag 15 augustus 20:33 uur temperatuur nog tegen de 30 graden. Een blauwe lucht, ondergaande zo'n, zicht op de rivier, krekels en vogeltjes geluiden omringen mij en het liefst zou ik de tijd stop willen zetten..........



Wat is dat toch, als die laatste week/dagen aanbreekt van je vakantie, je op de een of andere manier nog xtra gaat genieten. Althans dat denk je en je neemt alles nog beter in je op. Je wil het liefst op elk moment de tijd stop zetten en zorgen dat het nog heel, heeeeeel lang duurt voordat die dag voorbij is. In principe wil ik er niet mee bezig zijn maar ik moet je zeggen dat dit de laatste jaren wel wat veranderd is. Wat wil zeggen dat ik er ook meer mee bezig ben dat het einde van de vakantie in zicht is. Niks is lekkerder om dan weg te mijmeren en de herinneringen te koesteren en op te slaan.

Vroeger telde mijn man altijd de dagen af. De laatste week begon hij hiermee en ik vond dat echt vreselijk. Gelukkig is hij daarop een gegeven moment mee gestopt en begint hij nu  1 a 2 dagen van te voren. 
Echter de laatste jaren wil de jongste, Luan, ook graag weten hoeveel nachtjes het nog slapen is voordat we naar huis gaan. Voorgaande jaren begon dat al aan het begin van de schoolvakantie. Hier maakte ik dan een mooie kalender voor. Ook dit jaar heb ik een kalender gemaakt en heeft hij er vooral in de eerste drie weken nagekeken en veel geteld. Eenmaal in Frankrijk was het geen onderwerp tot de laatste week. Toen kwam de vraag ''hoeveel nachtjes slapen nog voordat we naar huis gaan?'' En vanaf dat moment komt minimaal 1x per dag het getal voorbij dat we nog te gaan hebben op deze fantastische plek!


De laatste dagen staan voor manlief ook voornamelijk in het teken van plannen maken en de boel structureren voor vertrek. Meestal een punt waar we het niet over eens zijn. Hij wil dan 1 dag eerder naar huis en ik natuurlijk niet want wil zo lang mogelijk genieten! Uiteindelijk komen we er wel uit hoor en gaat het zoals het altijd gaat. In de ochtend help ik de spullen bij elkaar te pakken en dan vertrek ik met de kids naar het zwembad en gaat manlief keihard aan de slag met het afbreken en schoonmaken van de tent en het plaatsen van de twee kleine tentjes om de laatste nacht in te slapen. Daarna ontmoeten we elkaar weer in het zwembad en genieten we van de laatste uren op de camping. In de avond nemen we nog een borreltje en genieten we nog even samen na van een fantastische vakantie!


Wat wat hebben we genoten van het mooie weer, van elkaar, van de kinderen,van Spyro, van het vissen, van het zwemmen en van de structuren. Ja want ook hier zaten de dagen vol met een bepaalde structuur. Iets waar onze beide mannen van houden; graag zo vroeg mogelijk weten hoe de dag er uit gaat zien en het liefst zoveel mogelijk hetzelfde als de voorgaande dagen.

In de ochtend lekker uitslapen tot een uur of 9 soms wel langer nog, daarna relaxen in bed met ds terwijl papa en mama een bakkie deden. Papa ging om de dag sporten en mama haakte er op los en ondertussen werd er natuurlijk gevist! Na een uurtje gingen we het ontbijt klaar maken en rond de middag vertrokken de mannen met hun bootje en hengels om kleine visjes (aas voor de meervallen) te vangen. Heel soms moest er ook boodschappen gedaan worden maar een bezoek aan de viswinkel en de ds mee in de auto maakte al veel goed. 
Op het moment dat de mannen gingen vissen brak voor mama het ''me-time'' moment aan dat al hakend werd door gebracht. Startend in de zon maar al snel de schaduw op zoekend omdat het wel heeeeel warm was. Op de een of andere manier kan ik nu niet meer zoals vroeger uren bakken in de zo'n. 



Als de mannen terug kwamen, werd er eerst gezwommen in de rivier, daarna wat gedronken en vertrok ik met de mannen richting het zwembad. Voor papa de tijd van de afwas en Spyro uit laten. Later volgde hij in het zwembad. Na de nodige zwempartijen vertrokken we uiteindelijk weer richting tent voor een borrel en chippies terwijl natuurlijk de hengels klaar gemaakt werden voor het grote en ruigere werk. Tussendoor zweemde de jongens met Spyro nog in de rivier.

Al snel loopt het dan richting etenstijd, op tijd, want dan kan er lang gevist worden in de avond. Op de heette dagen (die we veel hadden) werd er door de mannen na het eten nog gezwommen in de rivier om vervolgens daarna samen te gaan douchen. Ja, de mannen gingen samen douchen; wat een kanjers!
En wat een kanjers zijn het geweest tijdens deze vakantie. Geen onvertogen woord is er gevallen, Timo was heel lief en oplettend tijdens het zwemmen en zorgzaam. En Luan genoot van en met zijn grote broer. Samen hadden ze veel lol en plezier.  Wat heerlijk om te zien en om van te mogen genieten. En wat voel je je dan dankbaar met twee van zulke kanjers.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten