woensdag 25 februari 2015

Vakantie

Wat is vakantie toch heerlijk! Samen als gezin leuke dingen doen. Lekker relaxed opstarten of gewoon de gehele dag in je pyjama lopen. Gewoon omdat het allemaal kan! Geen verplichtingen, geen telefoon die rinkelt, geen brandalarmen, alleen maar heel veel quality time samen met elkaar! Heerlijk weer opladen voor de werkweken die er dan aankomen! Gelukkig gaan we de goeie tijd tegemoet; het wordt steeds lichter in de ochtend en in de avond duurt het langer voordat het donker wordt. Daarnaast komen er de nodige feestdagen eraan met als hoogtepunt straks de weekenden die we weer mogen en kunnen doorbrengen in Stroe. 


En daar over gesproken op dit moment is manlief hard bezig met het oppimpen van onze Tabbert. De deurtjes van dekastjes van de slaapkamer zijn reeds geverfd en de andere deurtjes staan in de grondverf. Maandag is er hard geschuurd en heeft manlief alles afgeplakt om vandaag alle kastjes (met uitzondering van het slaapgedeelte) in de grondverf te zetten. Het is best een klusje maar als het eenmaal klaar is dan gaan we er heerlijk van genieten. Ik mag ondertussen nadenken en struinen op internet voor de accessoires. Heerlijk ideeën op doen en wegdromen over hoe het eruit zou kunnen gaan zien! 

Daarnaast haak ik ook deze vakantie het nodige af. Zolang ik maar goed let op mijn houding heb ik geen last van mijn schouder. Momenteel heb ik zes haakprojecten in wording; best wel veel maar van sommige weet ik nog niet wat het gaat worden. Het is heerlijk ontspannen om te doen en het liefst zou ik aan nog een zevende project beginnen (omslagdoek voor de zomer) maar dat mag toch echt niet van mij zelf. Best moeilijk als je al die leuke lente/zomer bolletjes voorbij ziet komen op facebook….. Maar ja dit laatste snapt alleen een fanatieke haakster!


De mannen hebben het ook prima naar hun zin. Lekker relaxed de ochtend op starten is aan hun wel besteed. Het liefst doen ze dit achter de ps3, tv of tablet. Voor de vakantie zijn we daar wat soepeler in. In de middag wordt het meestal afgewisseld met spelen met de auto’s, puzzelen, spelletjes, knutselen of tekenen. En natuurlijk ook lekker spelen in de tuin met Spyro, wandelen met Spyro en zoals gisteren zwemmen. Kortom niks moet en alles mag. 



Vakantietijd is voor mij ook altijd de tijd om terug te dromen naar toen. En toen is voor mij het jaar waarin wij jou in je armen mochten sluiten en de maanden die daarop volgde. Vandaag precies twee jaar geleden was het de dag dat ik weer aan het werk ging. Na maanden vrij geweest te zijn, intensief bezig geweest te zijn met jou moest ik je gaan loslaten. Natuurlijk ging je al wel wat langer naar school maar ja dan was ik thuis en dat voelde toch anders. En wat deed je het goed en nog steeds. We zijn zo ongelofelijk trots op jou. Hoe jij je staande houdt in deze soms zo gecompliceerde wereld! Dag in dag uit kan ik mij verbazen over iets wat je zegt of doet. En doe jij mij realiseren dat jouw leven zo’n andere start heeft gekend. Elke dag mag ik leren van jou en tover jij een glimlach op mijn gezicht. Je bent een bijzonder mooi kind.


Maar ook onze oudste Timo zet mij regelmatig aan het dromen. Wat een kanjer is hij. Hoe hij het gehele proces met de komst van Luan zich heeft laten zien. Wat een topper hoe hij zich toen ontfermde over zijn broertje. Geweldig ik kan daar nog een brok in mijn keel van krijgen. Maar ook nu kan hij zich ontfermen over zijn broertje, lief spelen met hem, hem helpen met zijn jas en schoenen, etc. Ondanks dat ze soms ook elkaar even niet kunnen uitstaan en heel gezond ruzie hebben met elkaar. Bijzonder hoe die broederliefde groeide en groeide. 


Daarnaast zit Timo nu in groep 8 en denk ik vaak terug aan hoe hij was toen hij in de kleuterklas zat. Waarschijnlijk komt dit omdat hij dezelfde juffies heeft die Luan nu heeft. Hoe stil, verlegen en onzeker hij was is hij nu gegroeid tot een zelfstandige beginnende puber die soms heel goed weet wat hij wil maar soms ook niet. Op school heeft hij zich zo ontwikkelt dat hij met gemak een spreekbeurt houdt en zeker is van zijn zaak. Zo ook met betrekking  tot de school waar hij volgend jaar naar toe gaat. Wat hij wil worden later verandert nog weleens maar nu denkt hij dat hij automonteur wil worden. Maar het kan zo ook maar vrachtwagenchauffeur zijn. Ach hij heeft nog voldoende tijd om de definitieve keuze te maken.

 

En zo vliegen de dagen om en gaat deze vakantie wat mij betreft veel te snel. Vanmiddag gaan de mannen nog naar de kapper, morgen naar Martine met Spyro van Stichting Kind en Hulphond en vrijdag komen opa en oma Slofstra om samen het weekend nog door te brengen hier in het huisje. Ach ik weet het ik mag niet klagen maar soms, heel soms zou ik de tijd wel stil willen zetten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten