zondag 3 augustus 2014

De weken vliegen om. De jongens hebben alweer 2,5 vakantie week erop zitten. En wat een avonturen hebben zij beleefd in deze weken. Ja jullie lezen het goed 2,5 week. Ze hadden iets eerder vrij in verband met een verhuizing van een andere locatie naar hun school.

Voor papa en mama betekende dit een aantal weken van te voren de boel goed plannen maar met twee opa’s en oma’s in de buurt kwam dit helemaal goed en hebben we uiteindelijk maar 1 dag zelf hoeven te doen.

Opa Leiderdorp schreef elke dag een stukje over jullie belevenissen die jullie meemaakte bij ons. Deze wilde ik jullie niet onthouden. Dus hieronder de avonturen van onze kanjers bij opa en oma Leiderdorp:

Een paar opmerkingen over dinsdag, 22 juli

De jongens werden rond 800 u weer wakker. Na een goed ontbijt, wassen, aankleden, enz.. Maakten we de afspraak, dat er tot de koffie een spelletje gespeeld kon worden laptop en de tablet. Na de koffie werden de hengels gereed gemaakt en hebben we de rest van de ochtend gevist. Op een gegeven moment liet ik een made vallen, waarop Luan me toefluisterde: je bent lekker bezig, opa...! De vissen lieten zich maar moeilijk vangen en Luan wilde na verloop van rijd liever met de lego gaan spelen. Ook goed natuurlijk.

Na het middageten hebben we alle strandspullen bij elkaar gezocht en zijn we naar het strand in Noordwijk gereden. Oma kon niet mee, want die moest coor controle naar het ziekenhuis. We waren al om 1330 u op het strand en de jongens vermaakten zich super. Vooral het spel met de grote golven vonden ze leuk. Timo dook er door als een dolfijn en Luan riep steeds.. dieper opa, nog dieper, maar er zijn grenzen. Het moest voor opa wel allemaal in de hand te houden zijn. Het was voor Timo dikke pret toen een grote golf opa's pet en zonnebril bijna te grazen namen. Het hoort er allemaal bij.

Timo ontmoette nog wat schoolvriendjes en kon daar nog een tijdje leuk mee spelen. Op afstand kon ik hem volgen en dat vond ik best spannend. Het liefst houd je ze toch dichtbij, ook al kan hij goed zwemmen. Ik was blij, dat hij na een tijdje terugkwam. Dat gaf mij iets meer rust.
De jongens speelden nog in het zand, zochten schelpen, voetbalden, .. kortom de middag vloog om. Toen ik op een gegeven op mijn telefoon keek, zag ik dat het al 1730 u was. Hoe jammer ook, tijd om alles bij elkaar te zoeken, het zand weg te spoelen en aan te kleden.
Rond 1815 u waren we weer in Leiderdorp. Oma had spaghetti gemaakt en dat ging er gelukkig goed in.  Daarna gingen we alle spulletje verzamelen en gingen jullie met een auto afgeladen terug naar Noordwijk.

Het was gezellig. Bedankt en tot een volgende keer.

Nog een nabrander:

De jongens wilden gistermiddag bij de lunch wel weer tosti’s eten. Ma zei dat ze geen ‘bolletjes’ meer had, omdat ze die de vorige dag al hadden opgegeten. Luan antwoordde: oma, dat kan ook van platte broodjes. Dat doen wij ook…! Ze lieten zich de tosti’s daarna heerlijk smaken.

29 juli:

Op Timo kun je de klok gelijk zetten. Klokslag 8.00 uur komt hij naar beneden. Hij ging gisteravond om 22.00, gelijk met ons, dus had hij een aardig nachtje gemaakt.
Luan ging gisteravond om 21.15 uur naar bed en hij meldde zich vanmorgen om 09.15 uur beneden. Die had het dus kennelijk nodig even te slapen.
De jongens hebben zich de hele dag vermaakt met de laptop, tablet, lego-duplo, tv-kijken en vissen. Timo haalde met vissen er nog wel een paar uit, maar bij Luan lukte het niet. Hij had bovendien al snel ook zijn snoer helemaal in de knoop. Samen met Timo lukte het na lang friemelen de knoop te ontwarren. Voortaan maar een snoertje extra meegeven..!

Het was vandaag niet echt strand weer. Volgens Timo was er erg veel wind en dan is het koud op strand. We wilden nog een strandwandeling maken, maar Timo had ook daar geen zin in, dus hebben we het maar gelaten. Morgen hoop ik wel naar het strand te kunnen, want de hele dag tv, laptop, tablet, duplo, enz... is op den duur toch wel saai, alhoewel een dagje tablet en laptop zouden de jongens wel volhouden.

Ze eten prima. Ma had vanmiddag lekkere tosti's gemaakt en die hapten ze goed weg. Ook vanavond gingen de gebakken aardappelen, hele spercieboontjes (Luan met suiker, want dat deed hij volgens zijn zeggen in China ook al...!) en slavink er prima in. Luan deed zich daarna ook nog te goed aan een flinke tros druiven (die had hij in China nog nooit gegeten). Over fantasieën gesproken..!

Ik vroeg aan Timo wat hij zou willen eten als we naar de Mac zouden gaan. Nou dat wist hij wel. Patat en een mega hamburger. Dat moet je vooral s'zomers doen, want je mond moet voor een big Mac ver open kunnen en s'winters doet doet pijn aan je gescheurde lippen.
Toen ik vervolgens aan Luan vroeg wat hij wilde eten als we bij de Mac zouden eten, zei hij: bij welke MEID gaan we dan eten..? Nee Luan, niet bij de MEID maar bij de MAC, o....dan eet ik happy meal.

Luan had vanmiddag van playmobil een soort motor met vliegtuigvleugels gemaakt. Ma zei... Dat heb je mooi gedaan. Knap hoor...! Hij zei ja, die vliegt heeeeel hoog, daar kan ik wel mee naar Jezus vliegen..!
Ze zitten nu achter hun favoriete speelgoed. Kennelijk allebei met een lachfilmpje, want ze hebben regelmatig de grootste lol. Straks lekker in bad en op tijd onder de wol.

30 juli:

Luan werd vannacht om half drie even wakker. Opa...oma.... Kan niet slapen...! We hebben hem opnieuw ingestopt en voor wij van zijn slaapkamer waren, sliep hij weer al. Misschien even gedroomd..?
Timo kwam vanmorgen om 07.45 u uit bed. De verduistering was van het raam gevallen, dus het was erg licht,op zijn kamer. Dat gaan we vanavond proberen beter vast te maken. Hij had toen bijna 10 uur geslapen, dus dat was mooi. Luan kwam een uurtje later naar beneden. Hij had opnieuw 12 uur geslapen.
N een lekker ontbijt, wassen, aankleden, enz.. gingen de jongens heerlijk spelen en natuurlijk ook achter de laptop, de iPad en (Timo) aan de vishengel. De morgen vloog om. We gingen op tijd aan de lunch, want we wilden naar het strand. De jongens deden zich opnieuw tegoed aan tosti's en Timo wilde nog wel een vierde boterham met leverworst..!
Oma moest naar het ziekenhuis, wat Luan deed opmerken: alweer, elke keer als wij naar het strand gaan, moet jij naar het ziekenhuis..! Opa en de kids reden rond 13.00 uur weg naar het strand. Onderweg wilden de jongens zwaaien naar iedereen die we voorbij reden. De portierraampjes gingen dus omlaag en roepen en zwaaien maar. Toen we naast een BMW met een blondje kwamen te staan, zei opa: kijk een blondje in een BMW, waarop Luan door het open raam riep: Hallo lieverd...! Dat was echt niet ingegeven door opa, alhoewel - ik geef het toe - dat wel zou kunnen, maar we kunnen vaststellen...Luan heeft al smaak...!
Op het strand was het genieten. Timo dook als een ware dolfijn door de toch wel flinke golven en Luan zei steeds : opa, dieper, nog dieper...! Toen een grote golf hem overspoelde - ik had hem uiteraard vast - riep hij: dat was keigaaf opa..! Nog een keer. We speelden een groot deel van de tijd met de golven.
Op het strand zelf vermaakten de jongens zich met de waterpistolen, we maakten een kasteel met gracht, speelden ze een soort Superman met de handdoek om hun hoofd, enz.. Kortom dolle pret.
Het was al snel 17.00 uur dus tijd om naar huis te gaan. jammer, want de jongens waren het nog lang niet zat. Net toen Luan als Adam op het strand stond, zei Timo dat Eva - kennelijk een klasgenootje - er ook was. Toen moest de garnaal toch wel wat sneller bedekt worden. Gelukkig ging het allemaal goed.

Daarna was Timo aan de beurt. Tussen twee handdoeken gingen de zwembroeken uit en de onderbroek aan. Hilarisch werd het toen één van de twee handdoeken door een pijp van zijn onderbroek bleek te zitten. Uiteindelijk lukte het ons de zaak goed voor elkaar te krijgen. Timo lag helemaal dubbel.
Onderweg naar huis benoemde Luan het als een topdag, gevolg door de vraag... Opa, wat gaan we morgen doen..? Gaan we dan weer naar het strand..? Omdat we het met Timo al besproken hadden, besloot ik ook Luan te vertellen wat de plannen waren, namelijk een bezoek aan een speeltuin in Rotterdam en aan het eind van de dag een soort afscheidseten bij de MAC. Dan was de logeerpartij voorbij en gingen ze terug naar huis in Noordwijk.
Zijn conclusie was... Het wordt morgen een feestdag en hij benoemde wat we morgen gingen doen...slapen, wakker worden, eten, wassen, tanden poetsen, aankleden, koffie drinken en dan met de auto naar de speeltuin. De hele dag lekker spelen, brood en limonade meenemen, met de auto terug naar huis, dan naar de MAC en dan naar mamma en pappa. YES..!

Toen we van strand thuis waren, moest hij dit eerst kwijt aan oma. En weer in de exacte volgorde..! Oma had inmiddels op verzoek van Timo 'gemarineerde kip' gemaakt met gebakken aardappelen en appelmoes en - op verzoek van Luan - ook spaghetti gekookt. De jongens deden goed hun best. Oma kreeg een compliment van Timo: heerlijk gemaakt oma..! Dan is je dag als oma toch helemaal goed..!

Ook Luan deed goed mee, want na een klein bordje spaghetti wilde hij ook nog gebakken aardappelen - wel met rode saus - en appelmoes. Daarna nog een aantal stukken tomaat en om af te sluiten een sappige peer.

Na het eten nog even achter de iPad en laptop. Luan ligt nu inmiddels in bed, want morgen wacht een vermoeiende dag. Met Timo hebben we afgesproken dat hij om 21.30 uur gaat. Overigens gaan wij niet veel later, want zo.n middagdagje strand is best vermoeiend.
Volgens mij hebben de jongens een geweldige dag gehad en dat geldt zeker ook voor ons.

31 juli:

Timo werd stond al om 02.30 u naast ons bed. Hij had ontzettende jeuk aan zijn voet en kon er niet van slapen. Snel maar wat anti jeuk zalf op de plekken gedaan. Mogelijk is dit een restant van een insectenbeet (wesp) op het strand. Hij viel,gelukkig weer in slaap, maar was wel vroeg wakker. Om 7.45 u sloop hij al naar beneden. Luan kwam een half uurtje later. Misschien ook de spanning van het dagje uit...?

Na het ontbijt, tandenpoetsen, aankleden, enz.. speelden de jongens met hun speelgoed en/of keken een film op de laptop en tablet, maar na de koffie reden we naar Plaswijck in Rotterdam. Een speelparadijs, met alles er op en aan.
Onderweg deden de jongens een spelletje... Ik zie ik zie wat jij niet ziet... Toen Timo Luan wilde helpen, gebruikte Luan een samenvoeging van 'voorzeggen' en 'verklappen' en kwam hij tot: Timo niet voorklappen..! Geweldig..!

In Plaswijck vermaakten we ons prima. Timo en Luan speelden in de speeltuin, in het speelparadijs, we wandelden door het gedeelte met de dieren, ze reden samen een rondje met een treintje, oma en Luan deden een rondje in de carrousel, Timo reed zijn rondjes met een skelter in het verkeersplein en Luan fietste in het gedeelte voor de kleintjes.
In de speeltuin op een soort schommel ontstond een boeiend en ontroerend gesprekje tussen Timo en een donkergekleurd jongetje, geboren in NL maar met een vader afkomstig uit Curaçao. Toen Timo zei dat Luan zijn broertje was, begreep die jongen dat niet zo. Het leek hem meer iemand uit China. Timo gaf uitleg: Luan komt inderdaad uit China. We hebben hem gekocht via een speciale internetsite en hem daarna opgehaald in China. Nu blijft hij voor altijd bij ons in NL,  niet waar Luan..? Luan knikte bevestigend.

We voeren nog een rondje met de boot en met een trapboot in de vorm van een zwaan. Natuurlijk zagen Timo en opa ook krokodillen in het water, maar Luan hield het op een stuk hout en gelijk had hij. Kortom het was een ontspannende inspannende middag.
Moe maar voldaan vertrokken we rond 17.00 uur naar huis. Na een lekkere douche gingen we naar de MacDonalds, als afscheid van de logeerpartij.

Daarna kwamen mamma en pappa om jullie op te halen en gingen jullie door naar de camping in Stroe. Nog een weekendje Stroe en een paar dagen Noordwijk en dan..... Op naar jullie vakantiebestemming.

1. Mooi verslag met prachtige vakantie.
    Nog een paar daagjes en dan....op naar Frankrijk. Maar op deze manier vakantie vieren in eigen land en dan ook nog met opa en oma.....niks mis mee.
    Heel veel plezier in Frankrijk. Ga heerlijk met en van elkaar genieten.

Liefs Marjon

2. Ik bedoel dus; mooi verslag met prachtige foto's.