vrijdag 28 februari 2014

Goed bedoeld advies

Een aantal weken geleden las ik een blog op Lotje & Co en die ging o.a. over goed bedoeld advies ( http://www.lotjeenco.nl/blogs/pip/entry/pip/vingertjede; link naar het blog) En het was zo herkenbaar en ik denk voor iedere moeder. Je kent vast wel die situaties dat je iets verteld over je kinderen wat lastig was en dat een ander dan, weliswaar goed bedoeld, advies gaat geven. Terwijl jij eigenlijk gewoon je verhaal kwijt wilde en niet meer. Een keer is niet zo erg maar als dit vaker voor komt of meerdere keren op een dag dan gaat het bij mij echt irriteren. Het geeft mij altijd het gevoel dat de ander het beter weet voor mijn kinderen. En als het mij irriteert dan moet ik ook echt oppassen dat ik de discussie niet aanga of mij zelf ga verdedigen.

Ook met Luan hebben we gemerkt en merken we dat er vele mensen om ons heen zijn die het denken beter te weten, die denken wat beter voor hem is en ons overladen met goed bedoeld advies, kritische vragen stellen en vragentekens zetten bij de stappen die we zetten. Ons uitgangspunt is altijd geweest en nog steeds; Luan is onze gids en hij verteld ons op zijn manier wat hij nodig heeft. Wij volgen hem daarin en geven hierin grenzen aan. Ons gevoel, ervaring en kennis is daarin heel belangrijk en ik moet je zeggen dat we er maar zelden naast hebben gezeten.

Daarnaast heeft Luan zo’n groot netwerk van medici om hem heen staan die ons daarin ondersteunen dat we weten dat de stappen die we zetten met hem juist zijn. We kunnen op dit moment niet meer vragen van hem en moeten echt oppassen dat we hem niet overschatten en overvragen. Maar soms wordt je er wel eens moe van om elke stap die je zet te moeten verdedigen, te moeten uitleggen waarom je het doet zoals je het doet, aan te moeten horen dat er andere wegen zijn, het echt wel tijd is voor een vervolg stap en als je dat niet doet wat dat wel dan niet voor consequenties kan hebben.

Wat ik wil is dat andere vertrouwen hebben in ons, in Luan en dat andere beseffen dat ouders van kinderen over het algemeen echt wel weten wat goed is voor hun kind. Het is zoals de moeder in haar blog schrijft; als ik advies, tips wil dan vraag ik deze wel! En zo voelt het ook voor ons; als wij tips en adviezen willen rondom de opvoeding/zorg van Luan dan vragen we dit wel. We willen niet ons hoeven te verdedigen (want zo voelt het). We willen gewoon ons verhaal kwijt, vertellen wat ons bezig houdt, delen met anderen waar we nu staan met Luan; en meer ook niet.

Goed bedoeld advies…… ons goed bedoeld advies is heb vertrouwen in ons en de kinderen en heb begrip voor de stappen die wij zetten samen met hen.

 

 

 

 

1 opmerking:

  1. Tja, af en toe kan je het gevoel hebben dat je in een hoekje wordt gedrukt door alle goed bedoelde adviezen. Jullie zijn de ouders van jullie kinderen, jullie staan het dicht bij ze, jullie snappen, begrijpen en kennen jullie kinderen het beste. Volg je eigen gevoel......als ouders zit je er zelden naast. Jullie weten als geen ander wat jullie kinderen nodig hebben en als dat gevoelsmatig goed voelt doe je het als ouders gewoon goed, ook denkt de omgeving daar regelmatig anders over. Geloof in je eigen kracht als ouder. Kijk toch is waar jullie nu staan met elkaar en dat hebben jullie bereikt, met elkaar!

    Liefs Marjon

    BeantwoordenVerwijderen